MLM jest biznesem. To nie jest żadna zabawa małych chłopców i dorosłych dziwaków prowadzona dla zabicia czasu (aczkolwiek można to tak potraktować).
To jest biznes, w którym można, a nawet wypada zarobić duże pieniądze i uzyskać dochód pasywny. Oczywiście należy się tego nauczyć, a potem posłużyć się nabytą wiedzą.
Moja pamięć podsuwa mi przykłady wielu osób z moich grup, które zbudowały duże dochodowe biznesy. Podsuwa mi również przykłady innych osób, które nie osiągnęły niczego.
Ciekawe jest to, że obie te grupy były w tym samym biznesie u tego samego sponsora, czyli u mnie. Nie możemy tłumaczyć tego zjawiska tym, że jednych bardziej lubiłem i pomagałem im chętniej, a inni popadli w moją niełaskę i dawałem im złe rady.
I jedni i drudzy mieli dokładnie takie same warunki rozwojowe. Jedni z nich skorzystali, drudzy je zlekceważyli.
Zrozum – nie możesz z poziomem zerowym umiejętności albo co gorsza, jeżeli masz złe nawyki, to z poziomem minusowym umiejętności, zbudować dużej organizacji. To wymaga rozwinięcia się do pozycji lidera. Ten lider to nie tytuł, tylko to, co jest w Tobie – sposób myślenia, ambicje, sposób pracy. Tego można i trzeba się nauczyć.
Kilka dni temu uczestniczyłem w Forum „Mój biznes” w Swietłogorsku – obwód kaliningradzki. To była konferencja dla właścicieli małej i średniej wielkości biznesów. Uczyła zachowań właściwych dla rozbudowywania biznesu. Jeden z paneli poświęcono sposobom rozwijania umiejętności biznesowych.
Te lekcje daje się przełożyć na świat MLM, co niniejszym czynię.
W trakcie tych zajęć myślałem o moich partnerach – tych wygrywających i tych, którzy zrezygnowali. Czułem jak ważne i prawdziwe są metody opisane w „13 punktach rozwoju”. Oto one:
Praktyka
Akcja i działanie powodują, że zaczynasz się uczyć. To jak jazda rowerem, początkowo nie wychodzi Ci, a potem łapiesz równowagę i zaczynasz jeździć. Im więcej jeździsz, tym jest to dla Ciebie prostsze.
W czasie działań biznesowych jesteś w środowisku partnerów, którzy też się uczą, możesz z nimi dyskutować, przejmować od nich skuteczne metody.
W tym czasie masz też kontakt ze swoim sponsorem. Możesz i powinieneś z nim na bieżąco kontrolować Twój rozwój. On i jego doświadczenie są dla Ciebie bezcenne. Pozwolą Ci przyspieszyć proces nauki.
Benchmarking – badania porównawcze
Możesz porównać Twoje osiągnięcia z osiągnięciami osób sukcesu. Możesz sprawdzić, w jakim tempie rozwijał się ich biznes, gdy był w takiej fazie, w jakiej Ty jesteś. Masz punkt odniesienia.
Uwaga! Nie chodzi o pieniądze, które lider zarabiał, ale o poziom zaangażowania, który wkładał, będąc na Twoim poziomie (co i jak robił). To jak w sporcie obserwujesz program treningowy mistrza od początku. Ucz się na sukcesach innych ludzi.
Trener/lider
W trakcie całego procesu budowania biznesu potrzebujesz mieć osobistego trenera, ale też bardzo szybko stajesz się takim trenerem dla Twoich partnerów. Nauczanie innych i prowadzenie ich jako lider jest niezwykle skuteczną metodą rozwijania siebie samego. Gdy spadnie na Ciebie odpowiedzialność za jakość Twoich rad, natychmiast uruchomi się w Tobie głód wiedzy i profesjonalizmu. Po pierwsze, chcesz zarobić, więc biznes powinien rosnąć. Po drugie, nie chcesz zrobić z siebie idioty. Po trzecie, chcesz, żeby Twoi ludzie odnieśli sukces. Pomaganie innym jest wielką lekcją.
Podróże
Szczególnie te związane z biznesem, są bardzo dobrą lekcją. Pozwalają Ci poznać inny świat, inne kultury, inne spojrzenie na życie. Nabierasz perspektywy, z której widać wyraźniej, co dzieje się w Twoim życiu i biznesie. PODRÓŻE KSZTAŁCĄ – słyszałeś to kiedyś?
Ludzie sukcesu
Staraj się przebywać w ich otoczeniu. Podglądaj ich, rozmawiaj z nimi, pytaj, jeżeli masz taką możliwość. Ludzie sukcesu mają inne nawyki i inny sposób myślenia niż przeciętni zjadacze chleba. Wyszpieguj to. To nie muszą być osoby tylko z MLM. Tu chodzi o ludzi sukcesu z różnych dziedzin życia – niekoniecznie biznesowego.
Prawidłowe podejście do konsultacji
Widziałem partnerów przychodzących na początku miesiąca do swoich sponsorów z pytaniami – co mam teraz zrobić? Wymyślanie co masz zrobić, nie jest obowiązkiem sponsora. Po co on ma to brać na siebie? Wszystko zaczyna się od dwóch pytań. Pierwsze brzmi: czego chcesz? Drugie: dlaczego tego chcesz?
Po ustaleniu tego określacie wielkość biznesu potrzebnego do uzyskania Twojego celu finalnego, np. w ciągu pięciu lat. Potem dzielicie to na okresy po jednym roku i w końcu na miesiące. Zaczynasz działanie w pierwszym miesiącu wg przyjętego planu. Jeżeli coś idzie nie tak – zbyt wolno, zbyt szybko, konsultujesz to na bieżąco, ale gdy kończy się miesiąc, patrzysz na cel, który masz osiągnąć w następnym miesiącu, potem patrzysz i analizujesz, co masz w tej chwili w ręku: jakich ludzi, jaki potencjał. I uruchamiając swój intelekt, planujesz metodę działania. Co będziesz robił, z kim, co chcesz osiągnąć.
To trenuje w Tobie cechy przedsiębiorcy. Uczysz się planowania i prowadzenia biznesu. A na konsultacje idziesz z wymyśloną strategią po to, aby ją omówić i dzięki temu uniknąć błędów, które mogą się w niej kryć. Potrzebujesz chłodnego, doświadczonego oka. Lekcją jest zatem samodzielne planowanie, a konsultacja jest sprawdzianem i możliwością wprowadzenia poprawek, zanim ruszysz do akcji.
Networking
Proces wymiany informacji i wzajemnego poparcia, prowadzony dzięki sieci wzajemnych kontaktów. Kto powiedział, że uczyć się możesz tylko od sponsora? A może jakiś dzieciak nauczy Cię skuteczniejszego poruszania się w Internecie? Albo trafisz na szkolenie prowadzone przez znajomego koleżanki syna – psychologa, dotyczące rozumienia emocji?
Masz dookoła siebie ludzi. To znajomi i znajomi znajomych. Tam są różne branże, różne umiejętności. Wychodź poza swoje środowisko. Wejdź do różnych grup zainteresowań. Rozwijaj się.
Duże sale
Bierz udział w dużych szkoleniach. One ze względu na wielkość, odbywają się zwykle w salach koncertowych, arenach wystawowych itd. Gromadzą po kilka tysięcy osób. Ucz się tam.
Myśl – ktoś potrafił zgromadzić parę tysięcy osób, które słuchają jego wiedzy. Rozwijaj wyobraźnię. Ty też możesz to zrobić. Chłoń atmosferę. Postaw sobie cel – będę mówcą na takich szkoleniach. I zrób to!
Słuchaj – masz uszy, wykorzystuj ten sposób pozyskiwania wiedzy. Jedziesz autem – słuchaj audiobooków, podcastów, płyt CD z informacją biznesową. Wykorzystuj czas, w którym nie możesz czytać.
Oglądaj
Filmy z pozytywnym przesłaniem, np. historie rozwoju firm, gospodarek, programy ekonomiczne. Oglądaj regularnie webinary biznesowe. Korzystaj z kursów. Jeżeli da się, to staraj się spisywać ich tytuły i adresy tak, abyś je mógł kiedyś ponownie obejrzeć. Rób z nich notatki.
Czytaj
Literaturę biznesu, literaturę rozwojową, liderowanie, zarządzanie czasem, planowanie itd. Czytaj prasę biznesową. Czytaj branżowe wpisy w Social Mediach. Poszerzaj swoje horyzonty. Nie możesz być skoncentrowany tylko na skali premiowej i jakości odżywki czy suplementu, które sprzedajesz.
Pracuj z kalendarzem
Planuj działanie i rezultaty. Rano sprawdzaj zaplanowane działania, wieczorem kontroluj i analizuj, co zrobiłeś, wyciągaj wnioski. Na zielono zapisuj właściwe działania, na czerwono błędy, jeśli takie popełniłeś. Zielone czynności powtarzaj często. Czerwonych unikaj. Potem zaplanuj następny dzień.
Błędy
Jeden z najlepszych sposobów rozwoju. Błędy są nieuniknione. Bez względu na to, jak dobry jesteś, będziesz popełniać błędy. Małe i duże. Algorytm wygląda następująco: błąd, niepowodzenie, niepowodzenie, błąd, sukces, błąd, sukces itd.
Błędy pokazują Ci, co jeszcze trzeba poprawić. Pod warunkiem, że analizujesz je i wyciągasz wnioski. Naprawa sytuacji będącej następstwem błędów to kolejna kompetencja. Uczysz się, czyli rozwijasz. Nie irytuj się błędami popełnianymi przez Ciebie czy Twoich partnerów. Bądź za nie wdzięczny.
W biznesie Network Marketing sukces jest zawsze wynikiem działań i zmian rozwojowych, które zachodzą w liderze. Rozwój biznesu podąża zawsze za rozwojem lidera. Zatem do dzieła – postaw sobie cel ciągłego rozwoju. Będziesz zafascynowany rezultatami.